|
||||||||||||
A humán szexualitás evolúciója
A lényeg: |
Az emberi viselkedés sokfélesége és a kultúrák diverzitása.
Sok esetben láttuk, hogy a
legkülönbözõbb állatfajok képesek
optimális döntéseket hozni, melyek a
leginkább elõnyösek a számukra az adott
helyzetben. Az összes faj közül az emberi
viselkedés a legflexibilisebb, legplasztikusabb, itt jut a
legtöbb szerephez a körülményekhez való
alkalmazkodásban
az adaptív, rövid távú döntés.
A humán viselkedést mindenkor sokkal nagyobb
érdeklõdés kísérte, mint az
állatokét, és sokan, sokféle
diszciplína követõjeként
közelítették meg a problémát. Az
emberi magatartást darwini
nézõpontból a szociobiológia és az
evolúciós pszichológia tudománya
vizsgálja,
ezek próbálják az evolúciós,
adaptációs
mechanizmusokat ennél a fajnál értelmezni.
Számos
teoretikus vetette el a darwini teóriák emberre
való
alkalmazhatóságát. A klasszikus darwini
megközelítés
mindig adaptivitást, optimális viselkedést
és
fitness-maximalizálást feltételez a
viselkedésformák
hátterében. Rengeteg olyan vélemény volt
és van viszont érvényben, mely szerint sok emberi
viselkedés nem hozató össze olyan
fantáziátlan
dolgokkal, mint a szaporodás-maximaliálás, sok
emberi aktivitásnak semmi köze a fitnesshez, és
más okok, pl. kulturális hatások, teljesen
átvették
az ősi szelekciós erők szerepét.
A tudomány által elfogadott bizonyítékok
alapján ma úgy tudni, a Homo sapiens körülbelül
200 000 éves faj (Észak-kelet-Afrikai eredetű, hozzávetőlegesen
százezer éve hagyta el Afrikát, és jutott el fokozatosan
a világ majdnem minden pontjára). A korai Homo-k valószinűleg
néhány családot magába foglaló klánokban
éltek, és túlélésük nagyban függött
a csoport sikerességétől. Emiatt a szociális szelekció
nagyon nagy szerepet kapott az evolúciójukban. Az ember
szétterjedésével igen változatos környezetekben
telepedett meg, melynek során a különbözõ körülményekhez
való alkalmazkodás az emberi társadalmak óriási
változatosságát alakította ki. Amikor emberi viselkedésrõl
beszélünk, múltbéli mechanizmusokat kell feltételeznünk,
melyek a korai emberek túlélésében adaptívak
lehettek, és melynek nyomai még a mai viselkedésformákban
is megtalálhatók. Ha ezeket az alapvetõ folyamatokat
kutatjuk, a leginkább érvényes válaszokat a még
ma is létezõ primitív, természeti népek
megfigyelésével kaphatjuk, hiszen a kulturális evolúció,
az iparosodás olyan folyamatok, melyek elfedhetik ezeket a mechanizmusokat,
és az ilyen megváltozott környezetben egy-egy valaha optimális
viselkedés értelmetlennek tûnhet.
Például egy olyan elterjedt mai
viselkedésforma, mint a véradás,
elsõ látásra nehezen értelmezhetõ
darwini módon. Ez látszólag tisztán
altruista viselkedés, melynek semmi köze a
adaptivitáshoz és a sikerességhez. A
véradó csak kis fitnessveszteséget szenved el, a
kapónak viszont nagy segítség. Viszont emiatt
még indirekte sem lesz a donornak fitness-nyeresége,
mivel nem tudhatja, ki a recipiens, nagy
valószínûséggel nem a rokona, akivel
génjei közösek. Mégis sok ember hódol
eme tevékenységnek. Mi lehet akkor a jelenség
mögött? Megfigyelték, hogy azok az emberek
szívesebben és gyakrabban mennek véradásra,
akik ezért karszalagot vagy kitûzõt kapnak, ami
lehetõvé teszi, hogy mások már
messzirõl tudják, hogy
õk vérdonorok. Lehetséges, hogy a fitness-haszon
ebben az esetben nem a rokonok sikere révén
realizálódik.
A véradókat a társadalom, de szûkebb
társaságuk is nagyra tartja, és a
munkavállalók is szívesebben alkalmaznak ilyen
embereket. Tehát valamiféle elismerés lehet a
közvetlen jutalom nélküli cselekedet jutalma.
Feltételezik, hogy az ilyen önzetlen
magatartásformák, melyek segítették a
hatékony csoport-mûködést és
kooperációt, végsõ soron a csoport
elismerését, így
státusznövekedést, segítséget,
és
ezzel megnövekedett sikert hozhatott a cselekvõnek. Emiatt
feltételeznek olyan proximális érzelmi
mechanizmusokat, melyek "jó érzést" keltenek, ha a
közösség számára valami jót
cselekszünk, így elõsegítve ezeket a
magatartásformákat és az indirekt
elõnyöket. |
Egyes óceániániai
népeknél akár 30% is lehet az
örökbefogadott gyerekek aránya.
Megvizsgálták, az ilyen gyerekek és a
nevelõk rokonsági foka elég magas volt,
általában 1/4, tehát unokatestvér
szintû. A rokonszelekció itt tehát
mûködhet. Azonban tényleg voltak olyan
családok is, ahol semmilyen rokonságban nem állt
az adoptált gyerek. Ez viszont kis családokban volt
jellemzõ csak, ahol egy esetleges plusz tag nagyban
növelheti munkájával a család
túlélését, indirekte módon
növelve az adoptáló fitnessét. |
Az emberi szexualitás evolúciója és jellegzetességei
Az ember evolúciója egyben a párkapcsolat evolúciója is. Egyik fajnál sem jelenik meg a párkötõdés ilyen intenzíven, mint nálunk. Az állatoknál a szexuális viselkedés csupán az utódok létrehozását szolgálja, ezzel szemben nálunk a szexualitás háromfunkciós: az eredeti szerep kibõvült a nemiség feszültségoldó és párkapcsolat-erõsítõ funkciójával.
Legközelebbi emberszabású rokonaink e tekintetben jelentõsen különböznek tõlünk. Az emberi kultúrák 89%-a poligám rendszerû (de sokszor csak néhány tehetõs tagja az, a többi egyed monogám), és csak 16%-uk monogám. Mégis, nálunk a monogám kapcsolatnak különös jelentõsége van. Embernél az ivadékgondozás fontossága, ideje és költsége nagyon megnõ a többi állathoz képest. Az újszülött fejletlen, nagy, lassan fejlődik, sok és intenzív törõdést igényel, az apa gondoskodása nagyon megnöveli a túlélési esélyeit. Emiatt elõnyös a hatékony monogám kapcsolat. A hûség, a kooperáció fontossá válik, a kötõdés szerepe nõ. Az ember evolúciója során a szoros párkapcsolatot elõsegítõ számos mechanizmus kifejlõdik.
A csimpánzok (egyik
legközelebbi rokonaink) 5-6 évente kerülnek
fogékony állapotba, melyet a fenekükön
lévõ "sex skin" pirosodásával jeleznek a
hímeknek. Az ilyen nõsténnyel a klán
számos hímje párosodik, de az aktus alig
pár másodperc. A bonobók viszont nagyon közel
állnak e téren hozzánk, náluk is
feltételezik a szex konfliktusoldó és
örömszerző funkcióját. |
A csimpánzokkal szemben az embernõstény elrejti fogékony periódusait, és minden hónapban van ilyen szakaszban (az ovulációkor, a menstruációs ciklus kb. 14-ik napján). Az emberi aktus hosszú, örömteli esemény, és a nõi orgazmus is emberi találmány. Emellett a hím és nõstény nemi jellegek egyaránt fejlettek, állandóan jelen lévõ nagy vizuális ingert jelentenek. Mindezek a tényezõk elõsegítik a párok hosszú idejû kötõdését, ami igen hatékonnyá teheti a kapcsolatot az utódnevelés szempontjából. Hormonálisan ez a kötõdés (manapság szerelemnek írják és éneklik) valószínûleg hasonló, mint az anya-gyermek viszony, elképzelhetõ, hogy annak valamilyen kibõvülése, meghosszabbítása. A két kapcsolat ugyanolyan neuroendokrinális mechanizmusokat mûködtet, és a viszony bomlásakor hasonló emóciók játszódhatnak le. A párkapcsolat általában két szakaszú, a vonzódás szakaszára és a kötõdés fázisára osztható. Az elsõben a feniletilamin nevû (szerelem)hormon játssza a fõ szerepet (eufórikus, feldobott érzést okoz). Az agy két év alatt hozzászokik, utána hatása csökken. A második szakaszban egyéb opiát endorfinoknak van szerepük, ezek biztonságérzést, kötõdést okoznak.
Szexuális taktikák és preferenciák az embereknél
A nemi interakciók az embernél is
ugyanúgy szelekciós nyomásokat generálnak, a kooperáció
és konfliktus együtthatásai alakítják ki
az általános mintázatokat, melyek kultúrától
függetlenül hasonlóak.
Intraszexuális versengés
Feltételezik, hogy a korai emberi társadalmakban a hímek
enyhén (1,3:1) túlsúlyban voltak, valószínûleg
a sikeresebb vadászathoz vagy védekezéshez volt a nagyobb
arány szükséges. Emellett egy átlagos nõ
szinte egész (rövid) életében terhes vagy szoptatós
volt, ráadásul havonta csak pár napig volt fertilis.
Ez erõsen a férfiak irányába tolta el az operacionális
ivararányt, ami azt eredményezte, hogy a nõk igen komoly
limitáló tényezõt jelentettek a szaporodásban.
Ez nagyon intenzív hím-hím versengéshez vezethetett.
Interszexuális mechanizmusok (hölgyválasz)
Tehetõs hímet választva nõ-e nõstény szaporodási sikere?
Sok kultúrában a
férfi tehetõssége
(földterületnek nagysága, nyájméret)
korrelál
feleségei szaporodási sikerével. Egy
tehetõs
poligín férj jobban segítheti x-edik
felesége
gyerekének túlélést, mint a szegény
monogám
az egyetlen asszonyét (lásd még
poligínia-küszöb
modell, előbb).
A paraguayi Ache törzs ben a sikeres
vadászok gyerekei nagyobb
valószínûséggel élik meg a
féléves kort, mint a bénábbakéi |
Van-e pszichológiai preferencia a gazdag férfiakra?
Az
említett Ache törzs ben a
jó vadászok több páron kívüli
kapcsolatuk és gyerekük van, ami jelzi, hogy az ilyeneket
jobban kedvelik a nõk, vonzó a több kaját
szerzõ (ügyes, gazdag) férfi. |
Egy vizsgálatban férfiak "jóképűségét" rangsorolták hölgyek képek alapján, majd ezen férfiak spermiumát vizsgálták meg. A jóképűnek értékelt férfiak spermium-jellemzői jobb minőségűnek (motilitás, egészséges sejtek aránya) bizonyultak, mint a csúnyáké. |
Férfiak által éjjelente 2 hétig viselt pólók illatát értékelő hölgyek a szimmetrikusabb srácokat látatlanban vonzóbb illatúnak rangsorolták, de csak akkor, mikor a peteérés fázisában (14. nap körül) voltak. Ez az elegáns kísérlet az hölgyválasz olfaktorikus csatornáinak használatára is jó példa. |
Vizsgálatok
tanulsága, hogy a férfiaknak leginkább a 0,7
körüli csípõ/derék arány, a nagy,
szimmetrikus
mellek, a kis orr, a telt ajak a legvonzóbb
tulajdonságok,
ilyen nõket tartják a legattraktívabbnak. Ezen
tulajdonságok fertilitást jeleznek,
kifejlõdésük magas ösztrogénszintet,
megfelelõ fejlõdési stabilitást, jó
immunitást feltételez. A férfiak tehát
keresik a fertilis, nagy reproduktív potenciálú
nõket, akik fiatalok, tehát még sok
reproduktív év áll elõttük. A mai
viszonyok közepette természetesen senki sem azzal az
eltökélt szándékkal megy
a leányvásárba, hogy sok gyermeket szülni
képes
nõt válasszon, de a régi adaptív
preferencia
máig megõrzõdött. |
A férfi életkor
elõrehaladtával egyre nõ a korkülönbség
a preferált nõhöz képest. Míg egy 25
éves fiatalember a plusz-mínusz öt év idõs
lányokat választja, egy hatvan éves ember már
10-15 évvel fiatalabb nõket. Mivel a nõknek a fertilitás
nem annyira fontos a férfiban, hiszen láttuk hogy másra
irányulnak preferenciáik, ez az életkorkülönbség
a mai házasságoknál is megmutatkozik. |
A mai nyugati civilizációk a megváltozott körülmények miatt más mechanizmusok szerint mûködnek, az egészségügy, fogamzásgátlás, stb. fejlõdésével az ember nagyrészt függetlenítette magát természetes környezetétõl, ahol a megszületõ gyermekek nagy része elpusztult, és nagy eséllyel csak az tudta a géneket örökíteni, akinek sok utódja volt. Ma a szaporodási siker nem elsõsorban az utódok számától függ, így nem is fedezhetõ fel a tendencia, hogy a tehetõsebbeknek több gyerekük lenne, éppen ellenkezõleg, az utódok száma csökken a gazdagsággal.
Egy kanadai felmérés szerint viszont a
kopulációk száma (potenciális
fogamzások száma) korrelál a vagyoni helyzettel,
fõleg a nem házasoknál, így a régi
mechanizmus nyomai ma is felfedezhetõk. |
A nemek közti szexuális konfliktus
A nõ, ha tehetõs
hímet választ is, csak akkor növeli
hatékonyan a fitnessét, ha tartósan
biztosítja párja apai befektetését. Mivel a
két szülõ befektetése
különbözõ, ezért más a
poligínia és a páron kívüli
terhesség ára is. A hím egy páron
kívüli gyermekkel olcsón növelheti
sikerét, hiszen egy másik család férfija
viseli a születő gyermek miatti terheket.
A nõk nem kerülhetik el így az EPC
árát, általánosságban
hûségesebbek is.
Mivel nagyon elõnyös a hímnek ez a stratégia (mint a legtöbb állatnál) a hím pszichológiailag is a változatosság keresésére és sok kopulációra van tervezve. Természetesen ma ez már nem feltétlenül adaptív, de a motiváció még megvan.
A férfiak sokszor fizetnek az aktusért
és pornóújságokért, nõk
nagyon ritkán. A pornóipart és a
prostitúciót lényegében a férfiak
tartják el. Általában a hímek sokkal
inkább igénylik partnereik
változatosságát, ami még
homoszexuálisoknál is megvan. A leszbikus lányok
kapcsolataikban sokkal inkább hosszú távra
terveznek, míg a férfiak sûrûn
váltják partnereiket.
Kérdõívek tanúsága, hogy a hímek adott idõszak alatt több nõvel és rövidebb ismeretség után bújnának ágyba. A nõknél ez a változatosság-keresés redukáltabb. A partner intelligenciájára vonatkozó kívánalmak is eltérõek nemenként. Míg a tartós kapcsolatra mindkét nem magasra rakja a mércét, egyéjszakás kalandra a férfiak jóval lejjebb adják a szintet a partner IQ-jában, mint a nõk. |
Az apaság nõi kontrollja
A maximális sikerrel
járó hím stratégia sokszor
hátrányos nõnek, mivel így nehezebben tudja
partnere apasági erõfeszítéseit
monopolizálni. Viszont a belsõ
megtermékenyítés miatt
tud bizonyos ellenlépéseket tenni, az apaságot
lényegében õ kontrollálja. Adott estben,
több férfival párosodva, több férfi
spermáját is
felhasználhatja. Az EPC, mint láttuk sokszor a
tehetõsebb,
vagy jobb minõségû férfiak felé
irányul.
Ráadásul alakultak ki olyan mechanizmusok, melyek
segítik
az irányított fertilizációt.
Bizonyított,
hogy a nõi orgazmus során a sorozatos
izom-összehúzódások segítik az
ondó haladását és
retencióját. Azt is megfigyelték, hogy a
nõk által vonzónak mondott férfival
való aktus során többször következik be
orgazmus. Így a preferált férfi nagyobb
eséllyel nevez a spermaversengésben, amivel a nõ
hatásosan befolyásolhatja gyereke apjának
valószínûségét.
Spermakompetíció és párõrzés
Az elõbbi fortélyokkal az elsõdleges pár férfi tagjának szülõi aktivitását a nõ nagyban parazitálhatja, és az idegen hímtõl származó utód a férfi számára nagy fitness-vesztéssel jár, mert idegen génekkel bíró "kakukkfiókát" kell eltartania, a saját gyermekeiben lévõ gének kárára.
A páron kívüli kapcsolatokból származó utód a család férfitagjának mindig nagyobb költség, mivel idegen gének túlélésében kell segédkeznie, ha neveli az ilyen gyermeket. Az anyának ez nem probléma, neki az ilyen gyermek is tartalmazza a génkészlete felét. Valószínûleg emiatt a férfiaknál nagyobb érzelmi reakciót vált ki a félrelépés, mint nõknél. A fiúk genetikailag féltékenyebb típusúak, mivel többet veszíthetnek, és könnyebben szakítják meg emiatt kapcsolataikat, ami a szülõi gondozás csökkentésének egyfajta módja.
Nyugati kultúrákban a nõknél jóval kevesebb esetben válóok a hûtlenség, mint férfiaknál. |
Emiatt
kétféle normarendszer alakult ki szinte minden
kultúrában, mert a család, mint hatékony
egység mûködését sokkal jobban
veszélyezteti a családba a nõ által hozott
zabigyerek. Ha a férfi lép félre, az a
családnak kisebb gond, mivel akkor a nõ
számára idegen gének terhét valamely
más férfi és nõ viseli. A
félrelépõ nõt mindig is keményen
(akár halállal) megbüntették, a virgonc
férfiaknál ez nem volt jellemzõ. |
Vannak a miénknél
jóval szabadosabb szexuális életet élõ
kultúrák, pl. Óceánia
számos népénél. Az ilyen társadalmakban
az apaság bizonyossága egészen kicsi lehet, amit
a férfiak sajátos viselkedéssel kompenzálnak,
hogy ne pazarolják szülõi energiájukat zabigyerekekre.
Ilyen helyeken szokás a lánytestvér gyermekének
nevelése, a saját gyermek helyett. (nagybácsi-apa
szerep). Kimutatható, hogy nem biztos apaság esetén
a nõvér gyermekében nagyobb arányban találhatók
a férfi génjei, mint sajátjában. (Ha pl.
minden negyedik általa nevelt utód csak az övé,
akkor 4/32 a génközösségük, a nõvére
gyerekével viszont 5/32). |
A férfi természetesen számolhat az EPC lehetõségével, és tehet is ellene. Habár nem ez a hím-hím versengés fõ formája, vannak arra utaló jegyek, hogy a spermakompetíció nálunk is szerepet kaphat. Kísérletes vizsgálatok (mûpénisz, mûvagina, mûspermium) részben alátámasztják, hogy a hímvesszõ formája alkalmas lehet spermium-eltávolításra a nõi nemi utakból. Valamint, a férfi egy közösülés alatti spermium-kibocsátása nõ a párjától külön töltött idõ hosszával. Ezt azzal magyarázzák, hogy minél többet van távol, annál nagyobb az EPC valószínûsége, ezt kompenzálhatja valamelyest a több spermium. (Egy alternatív magyarázat szerint ilyen estben az idegen nõk ingere miatt nõ meg a saját EPC-s fertilizáló esélye). Azt is egyértelmû, hogy az együtt töltött idõvel csökken a nõi EPC esélye. Ennek a párõrzésnek lehet a házasság egyfajta intézményesült formája, olyan kultúrákban, ahol felismerik a család egységének fitness-növelõ és kooperáció-segítõ szerepét. Tehát a házasság lehet elõnyös is a férfi és a társadalom szempontjából is, és gyakran a szexuális konfliktus emberi megnyilvánulása. Sok kultúrában a nő ellenére történik a férjhezadása, így a férfiak (és családaik) versengése számára káros.
Nemi erõszak
Az emberi szexualitás másik furcsa viselkedésformája a kényszerített szex, a nemi erõszak. Szinte minden kultúrában elõfordul ez a jelenség, annak ellenére, hogy mindenhol szigorúan büntetik. Magyarázatul többféle (nemcsak darwini) hipotézist felvetettek:
1. Az egyik szerint ez szexuális
tartalomtól mentes, tisztán erõszakos tett, „a
férfi nem nevében” kollektíve megbünteti a
nõket, megmutatja nekik, hogy "ki az úr a
háznál". Ez feltételezi, hogy az áldozatok
nagy státuszú, elismert és hatalommal
bíró asszonyok.
2. A darwini teória szerint
bizonyos esetekben adaptív és fitness-növelõ
lehet az ilyen viselkedés is, mert utódot
eredményez. Sok állatfajnál lehet ilyen
stratégiával találkozni, általában
azok az egyedek alkalmazzák, akik nem tudnak máshogy
párhoz jutni. Ez esetben inkább a fiatal, fertilis
lányoknak kell
a célpontnak lenni.
3. Az is lehet, hogy egy amúgy
adaptív stratégia
mellékterméke.
Az, hogy a nemi erõszak
áldozatai általában fiatal nõk, és
gyakran esnek emiatt teherbe, a második hipotézist
támasztja alá.
Az emberi család
Minden természeti és ipari
társadalomban,
függetlenül a kialakult szaporodási
rendszertõl, államformától vagy
egyéb tényezõtõl, a család
jelen van, mint az emberi kultúrák legkisebb
mûködõ egysége.
Ivararány- befolyásoló mechanizmusok (és házasodási
döntések)
Ha az effektív ivararány (OSR) eltolt valamelyik ivar felé, a születéskori ivararány a ritkábbik ivar felé módosulhat
Finnországi preindusztriális populációkban az anyakönyvek tanúsága szerinti ivararány eltol OSR esetében a ritkább ivar gyakoribb születését mutatta. Így volt ez a háborúk utáni Európában is, a sok férfiáldozatot követelő idők uatán több férfi született. |
Kínában pl. a fiak jóval
értékesebbek a lányoknál, mivel az ősi
hagyomány szerint a házasodástól
kezdve az asszony a
férje családjához tartozik, szülei
öregkorukban így nem számíthatnak az
lány anyagi segítségére. Ezért a
szülõk
általában nem állnak meg a
gyerekcsinálással, míg
fiú nem sikerül (a fiú nem kerül más
családhoz, így a saját szüleit tartja el,
együtt a feleségével). A szigorú
népességszabályozás miatt (egy utód
engedélyezett csak, falun kettõ) a
lányutódot eltitkolják, és így nem
iskolázzák, nem viszik orvoshoz, esetleg magára
hagyják. Az ivararány így erõsen a
fiúk felé mozdul, ami viszont azt a
problámát eredményezi, hogy
tíz-húsz év múlva kínaiak
milliói
nem jutnak majd feleséghez. |
A hozomány a szülõi befektetés egyik speciálisan humán, igen elterjedt formája, mely nagyban növelheti kapója értékét, így sikerességét is.
Egy összkultúrális felmérés szerint a társadalmak 66%-a házasodáskor a fiúval adja a hozományt, ezen népek 90%-a poligám. Lánnyal csak 3%-uk adja, de fõleg a monogám társadalmaknál (50%-ban). Mi lehet a különbség oka?
Az embernél is a férfiúi a versengõ nem, és egy ilyen komoly fegyver, mint a hozomány, igen megnövelheti tehetõsségét, státuszát, és így esélyét a nõgyûjtõ versenyben. Fõleg ott lehet hatásos, ahol az operacionális ivararány (OSR) a férfiak felé van eltolódva, valamint a poligín népeknél. Poligíniában tehetős hímnek nagyobb esélye van, hogy sok unokát nemzzen, mint a gazdag lánynak, emiatt a család õt favorizálja. A nyugati kultúrákban is mûködik a mechanizmus, a gazdagabb családoknál az örökséget gyakrabban hagyják a fiúra, mint a kevésbé tehetõs famíliák. A tehetõsségük ebben az esetben is vonzóvá teszi õket. Természetesen itt már nem a szaporodási siker a lényeg, de a preferencia megõrzõdött.
A lánypreferencia ritka, és
általában
különleges oka van.
•Magyar roma
populációknál a lányok
értékesebbek, mert nagyobb az esélyük a
felfelé házasodásra (magyarokkal). Ezért a
romák többet fektetnek lányokba, mint a nem cigányok (több lány
születik, kevesebb lánymagzat vetél el, a
lányokat többet szoptatják és
iskolázzák).
|
A kenyai Mukogodo törzs nemrég
tért át a vadászó
életmódról a
pásztorkodásra. De rossz legelõik és kis
tapasztalatuk miatt nem tudnak olyan vagyonra szert tenni, mint a
szomszédos
pásztortörzsek. Így fiaik sokkal
kevésbé
esélyesek a lányvadászatban, mint a nagyobb
vagyonú
szomszéd legények. Viszont azoknál kevés a
nõ, így lányaik értékes
források
azok számára. Emiatt lányutódaikra
több
energiát pazarolnak, többet viszik orvoshoz, stb. |
|
||||||||||||